Aktualności

Turniej szachowy w Chomranicach

Dnia 17 października 2018 r. odbył się w Zespole Szkół w Chomranicach Turniej Szachowy, w ramach Amatorskiej Ligi Dziecięcej, na szczeblu eliminacji powiatowych. Naszą szkołę reprezentowały dwie drużyny uczniów w składzie:

Gizicka Ewelina, Mróz Anna, Klag Tomasz, Sowa Tomasz, Sikorski Krzysztof, Sowa Mateusz, Smajdor Dawid,  Kowalczyk Mateusz

W turnieju wzięło udział 13 drużyn z 4 gmin.

Opiekunem jest pan Widomski Tadeusz.

VI Małopolskie Dyktando Niepodległościowe

Dnia 9 października 2018r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w VI Małopolskim Dyktandzie Niepodległościowym „Po polsku o historii”. Dyktando odbywało się jednocześnie w ponad 1600 szkołach sześciu województw. Naszą szkołę reprezentowała liczna grupa: 9 osób z klas 5-6 i 15 osób z klas 7-8. Uczniowie młodszych klas pisali dyktando pt. „Wygrał Polskę na fortepianie”, natomiast starsi – tekst pt. „Dzień jak nie co dzień, czyli minidyktando na stulecie niepodległości”. Teksty dyktand były naprawdę trudne. Prace uczestników, którzy uzyskają ponad 75 pkt. zostaną przesłane do komisji wojewódzkiej konkursu. Dyktando niepodległościowe jest ciekawą forma poznawania historii Polski. W tym roku teksty dotyczyły oczywiście odzyskania przez Polskę niepodległości. Szkolnym koordynatorem konkursu była pani Irena Szajewska. Gratulujemy uczestnikom konkursu i czekamy na wyniki.

Zamieszczamy teksty dyktanda.                                                                                 (czytaj więcej)

Śpiewnik "100 lat Niepodległa"

15 października 2018 roku w Szkole Podstawowej w Chełmcu podczas ceremonii jubileuszu 50-lecia świętowano również Dzień Komisji Edukacji Narodowej. Z tej okazji Wójt Gminy Chełmiec, pan Bernard Stawiarski, Dyrektor Gminnego Zespołu Edukacji, pan Radosław Potoczek oraz Przewodniczący Komisji Oświaty Andrzej Tyrkiel, wręczyli nagrody nauczycielom ze szkół z terenu gminy Chełmiec za ich osiągnięcia dydaktyczne. Wśród nagrodzonych były również nauczycielki z naszej szkoły. Serdecznie gratulujemy!

Przy okazji tej uroczystości, odbyło się również wręczenie 650 egzemplarzy śpiewnika "100 lat Niepodległa"- przeznaczonego dla uczniów z terenu naszej gminy. Śpiewnik z pieśniami patriotycznymi został opracowany przez panią Celinę Pacholarz - nauczycielkę muzyki  w naszej szkole i Andrzeja Piszczka. Wydawcą i sponsorem był pan Wójt Bernard Stawiarski i Urząd Gminy Chełmiec, za co serdecznie dziękujemy.

Zamczysko - wyprawa na szczyt

To pierwsze wzniesienie jakie widać z naszej szkoły. Gdy pytałem dzieci czy były na Rozdzielu, prawie nikt nie wiedział o czym mówię. W piękny dzień 10 października po trzeciej lekcji wyruszamy na szlak wiodący właśnie na tamto miejsce. Warto zaznaczyć, że przez naszą miejscowość przebiega jeden z kilku szlaków turystycznych. Żółtym szlakiem mozna dojść do pierwszego z szlaków Beskidu Wyspowego na górę Szałas. My jednak nie mamy takich ambicji. Mamy dojść do kaplicy wybudowanej na pamiątkę 100 rocznicy objawień fatimskich.

Początkowo idziemy drogą asfaltowa przez Łazy. Dochodzimy do nieznacznego miejsca gdzie szlak wbija się w las i kieruje się dość bystro ku górze. kilku chłopców postanowiło nadawać tempo. Na szczęście nasza góra nie jest tak łatwa jak mozna sobie to wyobrażać. Trochę trzeba z siebie dać. Wychodzimy na pierwszą zieloną polankę i wskazuję naszym przodownikom, że kaplica do której idziemy jest jeszcze daleko i dużo wyżej. Po kilkunastu minutach docieramy do przekaźnika. Potem wreszcie do naszej kaplicy na Rozdzielu.

Obok niej 5 lat temu poświęcono krzyż z pomnikiem Sw. Jana Pawła II, oraz kamień z tablicą upamiętniającą działających w tych lasach w latach 1945 1947 żołnierzy wyklętych wraz ze znanym w Marcinkowicach Janem Peciakiem. Po krótkim wyjaśnieniu historii i modlitwie różańcowej przy kaplicy wyruszamy okrężną drogą na Zamczysko. Tutaj przywitały nas cudowne wręcz widoki naszego przełomu Dunajca i niczym na Trzech Koronach czy na Sokolicy w Pieninach patrzyliśmy na skąpane w jesiennym słońcu przepaściste krajobrazy naszej okolicy. Kilka fotografii i ruszamy na Białą Wodę gdzie w przygotowanym celowo dla turystów miejscu rozpalamy ognisko i pieczemy kiełbasę. Niektórzy za drzewami znależli równie piękne miejsce.

Patrząc na północ, na Jezioro od strony Tęgoborza rozciągały się jakże piękne a równocześnie inne krajobrazy już pogórza rożnowskiego.Mamy jeszcze trochę przed sobą drogi. Dlatego na komendę Pani Dyrektor wyruszamy już w kierunku Marcinkowic. Gdy dochodzimy do szkoły słychać właśnie dzwonek na przerwę po siódmej lekcji. Można chyba wszystkich zachęcić do skorzystania z takiej formy spędzania czasu i poznawania swojej okolicy i swojej historii.

PS.
Dziękuję serdecznie Pani Dyrektor za życzliwe podejście do propozycji zorganizowania tej wycieczki oraz za uczestnictwo w niej.

Ks. Krzysztof Mirek

Wycieczka do Sandomierza

9 października klasy 4-7 wybrały się na wycieczkę do Sandomierza. Chętnych dzieci było tak, dużo, że zamówione zostały 2 autokary. Opiekunami byli: pani Ewa Pajor-Wojsław, pani Ela Kulig, pani Iwona Bałuszyńska, pani Marzena Leśniak, pan Tadeusz Widomski oraz niektórzy rodzice. Pogoda była wręcz wymarzona – złota polska jesień w pełnej krasie.

W Sandomierzu towarzyszyli nam bardzo mili przewodnicy. Najpierw poszliśmy do Rynku oraz miejsc, w których nakręcono filmy o Ojcu Mateuszu. Przewodnicy przekazali nam wiele ciekawostek o tym mieście.  Potem zwiedzaliśmy podziemia. Poznaliśmy też zabawnego rycerza, który opowiedział nam historię o Halinie Krępiance. W zbrojowni mieliśmy chwilę czasu na zwiedzanie sal oraz przebieranie się w stroje rycerzy, księżniczek itp. Potem udaliśmy się do hotelu na obiad, który wszystkim bardzo smakował.           Cudownym zakończeniem dnia był spacer po wąwozie Królowej Jadwigi oraz rejs statkiem po Wiśle. W drodze powrotnej, w autokarach opiekunowie zorganizowali nam mały konkurs wiedzy o Sandomierzu. Każdy chciał dostać pytanie, aby zdobyć nagrody. Do domów wróciliśmy późnym wieczorem, zmęczeni i bardzo zadowoleni.

Anna Mróz, kl. VII

Wycieczka do Lwowa

W dniach 1-3 października 50 uczniów Szkoły Podstawowej im. Marszałka Piłsudskiego w Marcinkowicach uczestniczyło w wycieczce zorganizowanej w ramach projektu „Niepodległa”.

Celem wyjazdu było poznanie miejsc, obiektów oraz bohaterów związanych z historią odbudowy państwa polskiego – w stulecie Święta Niepodległości. W ciągu tych trzech pełnych wrażeń dni nasi uczniowie odwiedzili ważne miejsca dla historii Polski i walk o niepodległość naszej Ojczyzny. Byli więc na grobach bohaterów walk o granice II Rzeczypospolitej: Cmentarzu Orląt Lwowskich, gdzie pochowani są mali i wielcy Polacy, którzy polegli w walce o Lwów. Poznali historię powstania Grobu Nieznanego Żołnierza i samego cmentarza. Śpiewem polskiego hymnu, modlitwą i zapaleniem zniczy oddali cześć pochowanym tam obrońcom Lwowa. Szczególnie poruszyła ich historia 13 letniego ucznia gimnazjum Antoniego Petrykiewicza, który do dzisiaj jest najmłodszym kawalerem Orderu Virtutti Militari nadawanego za szczególne męstwo na polu walki. Na Cmentarzu Łyczakowskim uczniowie oddali też cześć znanym Polakom, zasłużonym dla nauki i kultury: Władysławowi Bełzie, Arturowi Grottgerowi, Marii Konopnickiej, Gabrieli Zapolskiej, Stefanowi Banachowi, Julianowi Ordonowi czy Franciszkowi Stefczykowi.

Na trasie wycieczki nie mogło zabraknąć największych atrakcji Lwowa, którymi są piękne, zabytkowe obiekty. Szczególny podziw wzbudziła Katedra Łacińska – symbol polskości i skomplikowanej historii tych ziem, gdzie król Jan Kazimierz składał słynne śluby lwowskie, powtórzone później przez Prymasa Tysiąclecia Stefana Wyszyńskiego, modlił się papież Jan Paweł II, królowie i hetmani. Uczniowie zwiedzili też świątynie innych wyznań: Katedrę Ormiańską, związaną z jednym z największych polskich patriotów- biskupem Józefem Teodorowiczem, cerkwie: unicką i prawosławną. Z zabytków można wymienić też Lwowski Rynek – miejsce hołdów i ważnych wydarzeń z historii Polski: pogrzebów królewskich, demonstracji patriotycznych, świąt państwowych i kościelnych, ale również miejscem dawnych egzekucji i obecnych spotkań towarzyskich. Młodzież zachwyciła Kamienica Czarna i Kamienica Królewska ze wspaniałym dziedzińcem zwanym Małym Wawelem, gdzie zatrzymywał się król Jan III Sobieski. Z najnowszych atrakcji Lwowa uczniowie zwiedzili stadion Arena Lwów – symbol nowych stosunków polsko-ukraińskich, kiedy wspólnie organizowaliśmy Euro 2012.

Poznajemy zasady ruchu drogowego

Dzieci z oddziału przedszkolnego uczestniczyły w zajęciach, które miały na celu zapoznanie ich z podstawowymi zasadami  ruchu drogowego oraz rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni.    W twórczości plastycznej i ruchowej utrwalały swoje wiadomości a sprawdzeniem ich była zorganizowana wycieczka na pobliskie skrzyżowanie, gdzie w praktyce zastosowały bezpieczne zasady przechodzenia na drugą stronę ulicy, utrwaliły znajomość znaków drogowych oraz zapoznały się z funkcjonowaniem  Stacji Kontroli Pojazdów.

Serdecznie dziękujemy wszystkim paniom , które opiekowały się dziećmi podczas wycieczki.

Wycieczka do Zatorlandu

W dniu 20 września uczniowie kl. 0 – II wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce do Zatoru. Celem wyjazdu była integracja dzieci, rozwijanie zainteresowań prehistorią oraz kształcenie umiejętności kulturalnego spędzania wolnego czasu. Dzieci miały okazję zwiedzić: dom do góry nogami, park owadów, park dinozaurów i lunapark. Ogromne wrażenie na uczestnikach wycieczki zrobił film o życiu dinozaurów. Zwiedziliśmy również Muzeum Szkieletów i Skamieniałości, zobaczyliśmy tam między innymi jaja dinozaurów oraz różne okazy skamieniałości. Największym powodzeniem cieszył się lunapark, gdzie dzieci do woli mogły korzystać z różnych urządzeń rekreacyjnych. Dzięki licznym atrakcjom i pięknej pogodzie czas bardzo szybko minął. Do Marcinkowic wróciliśmy po godz. 18.00 w dobrych humorach i pełni wrażeń.

Projekt edukacyjny

W szkole realizowany jest projekt  „Poprawa sytuacji edukacyjnej i społecznej Romów mieszkających na terenie Gminy Chełmiec” realizowany  dzięki dotacji przyznanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

w ramachProgramu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014 – 2020”.

Spotkanie z Sybiraczką

20 września 2018 r. gościliśmy w naszej szkole Panią Aleksandrę Potoczek, która należy do nielicznej już grupy ludzi, którzy przeżyli pobyt na Syberii w czasie II wojny światowej.

Następnie Pani Aleksandra Potoczek podzieliła się z uczniami klas 3-8 wspomnieniami ze swojego sześcioletniego pobytu na Syberii. Jako kilkuletnie dziecko wraz z matką walczyła o każdy dzień życia w bardzo nieludzkich warunkach. Obecnie pani Potoczek należy do Związku Sybiraków i aktywnie działa w tej organizacji. Wzruszający dla naszego gościa był „Hymn Sybiraków” odśpiewany przez chór szkolny.

Bardzo dziękujemy Pani Aleksandrze Potoczek za niezwykłe spotkanie, które na długo pozostanie w naszej pamięci, za wzruszający obraz przeżyć, przeniesionych na karty historii naszego kraju, za żywą lekcję historii i przekazanie młodemu pokoleniu wiedzy o „Syberyjskiej Golgocie”.

Organizatorką spotkania była pani Celina Pacholarz.