Aktualności

Uroczystość zakończenia roku szkolnego 2023/2024

Dnia 21 czerwca 2023r. uczestniczyliśmy w uroczystości zakończenia roku szkolnego. Tradycyjnie rozpoczęliśmy od Mszy św. w Kościele Parafialnym. Po przejściu do szkoły cała społeczność zgromadziła się w sali gimnastycznej, gdzie obejrzeliśmy program artystyczny na pożegnanie szkoły przygotowany przez uczniów klasy 8 i uczniów klasy 7.

W dalszej części uroczystości pani dyrektor Elżbieta Samek wręczyła nagrody uczniom za wysokie wyniki w nauce oraz nagrody za osiągnięcia w konkursach szkolnych, gminnych i ogólnopolskich. Podziękowała również Rodzicom za zaangażowanie i pracę na rzecz naszej szkoły. Wszystkim uczniom i nauczycielom gratulowała sukcesów oraz życzyła udanego i pełnego wrażeń wypoczynku podczas wakacji.

Projekty edukacyjne w klasie 1

Klasa pierwsza w roku szkolnym 2023/2024 brała udział w projektach edukacyjnych:
-Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy"
-Ogólnopolski projekt edukacyjny "Klasa w terenie"
- "Akademia Bezpiecznego Puchatka"
- "Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki"

Projekty edukacyjne umożliwiają odniesienie wiedzy szkolnej do rzeczywistych zagadnień i problemów, uczą ważnych kompetencji społecznych,  jednocześnie są sposobem na zwiększenie motywacji uczniów.  Uczniowie wytrwale realizowali zadania zawarte w projektach.
Na zakończenie otrzymalismy  certyfikaty potwierdzające  uczestnictwo w projekrach.

Konkursy z Języka angielskiego w roku szkolnym 2023/2024

Małopolski Konkurs Języka Angielskiego.

5 uczniów z klasy VII i VIII wzięło udział w szkolnym etapie Małopolskiego Konkursu Języka Angielskiego.  Najlepszy wynik uzyskał Adam Czub z klasy VII, niestety wynik ten nie wystarczył aby uczeń zakwalifikował się do etapu rejonowego.

Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego „Galileo”

W marcu w naszej szkole odbył się Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego „Galileo”, organizowany przez Centrum Edukacji Szkolnej. W konkursie wzięło udział 26 uczniów z klas IV-VIII.

Trzech uczniów otrzymało dyplom laureata:

Adam Kumięga – Kl. VI - dyplom laureata – 7 miejsce

Karol Budnik – Kl. VI - dyplom laureata – 9 miejsce

Adam Czub – Kl. VII  - dyplom laureata – 8 miejsce

 

Pozostałe konkursy językowe:

Gminny Konkurs j. angielskiego „English Escape Room”

Gminny Konkurs j. angielskiego „ English is Fun”

Gminny Konkurs j. angielskiego „ Paper Free English Contest”

Za zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu na terenie szkoły była odpowiedzialna nauczycielka języka angielskiego Pani Elżbieta Kulig.

Konkursy polonistyczne rozstrzygnięte!

Na przełomie maja i czerwca odbyły się w naszej szkole konkursy przedmiotowe z języka polskiego. Skierowane były dla uczniów klas 4-8. Organizatorkami konkursów były polonistki – pani Ewa Pajor–Wojsław i pani Irena Szajewska. Dyplomy i nagrody wręczone zostały podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego. Poniżej prezentujemy konkursy i nazwiska zwycięzców:

- Szkolny Konkurs o tytuł Mistrza Ortografii:

           Natalia Piszczek 

           Bartłomiej Smajdor

- Szkolny konkurs na najładniejszy zeszyt do języka polskiego:

            Wiktoria Mróz z kl.4

            Magdalena Górowska

            Oliwia Dyda

            Zuzanna Czub

            Maja Froehlich

            Wiktoria Mróz z kl.6

            Izabela Wójs

- Szkolny konkurs na najładniejszy zeszyt lektur:

            Julia Budnik

            Patryk Myrlak

            Izabela Wójs

            Marcelina Morzywołek

            Mikołaj Uryga

Dyplom i nagrodę za wysokie wyniki w Małopolskim Konkursie Języka Polskiego w roku szkolnym 2023/2024 otrzymały:

            Zuzanna Czub

            Zofia Kuc.

                                                                                              Gratulujemy!

 
 
 

Innowacje i projekty czytelnicze w klasie 5

Uczniowie klasy 5 uczestniczyli w kilku innowacjach i projektach czytelniczych, które realizowali w ramach lekcji języka polskiego. Związane one były głównie z omawianymi na zajęciach  lekturami. 

Powieść „W pustyni i w puszczy” stała się inspiracją do stworzenia gier planszowych Uczniowie pracowali w kilkuosobowych grupach. Wykorzystując znajomość książki, zaprojektowali grę planszową, narysowali ją na kartonie, przygotowali zasady gry w formie instrukcji oraz wykonali dodatkowe elementy potrzebne do gry. Podsumowaniem innowacji  była wspólna zabawa, czyli rozgrywki z wykorzystaniem wykonanych gier planszowych.

Lektura „W pustyni i w puszczy” posłużyła też do projektu czytelniczego dotyczącego głównych bohaterów. Uczniowie gromadzili materiał słownikowy do charakterystyki postaci. Następnie w formie notatki graficznej prezentowali wybranego bohatera lektury.

Atrakcyjna dla uczniów i rozwijająca ich kreatywność była innowacja pedagogiczna polegająca na wykonaniu makiety Placu Broni. Uczniowie na podstawie opisów zamieszczonych w lekturze „Chłopcy z Placu Broni” wykonali makiety. Wykorzystali do tego różnorodne materiały. Powstały niezwykle ciekawe i piękne prace, które każda grupa zaprezentowała na forum klasy. Posłużyły one potem jako wystrój sali.

Znajomość mitów greckich wykorzystali uczniowie podczas Klasowego Konkursu Mitologicznego. W 3-osobowych zespołach rozwiązywali różnego typu zadania, np. uzupełniali drzewo genealogiczne greckich bogów, łączyli imiona postaci mitologicznych w pary, rozpoznawali bogów po wyglądzie i atrybutach, tworzyli mitologiczne związki frazeologiczne i wyjaśniali ich znaczenie.  Innowacja stała się okazją do utrwalenia wiedzy na temat mitów greckich w atrakcyjnej dla uczniów formie.

Długoterminowym projektem czytelniczym pt. „Znam mity greckie” było indywidualne wykonanie przez uczniów graficznych notatek prezentujących bogów i bohaterów z mitologii greckiej. Powstały piękne graficznie i bogate w treści prace. Podsumowaniem projektu była wystawa klasowa prac.

Kolejne tematy lektury „Władca Lewawu” uczniowie opracowywali samodzielnie w kilkuosobowych grupach. Zgromadzili potrzebne informacje, a następnie wykonali notatki w formie plakatów. Każda grupa zajęła się innym zagadnieniem. Omówili więc legendę o Nienazwanym, zaprezentowali bohaterów lektury, dokonali porównania Krakowa i Wokarku, przedstawili przygody głównego bohatera – Bartka. Po wykonaniu plakatów poszczególne tematy prezentowane były przez zespół na forum klasy. Udział w projekcie stał się okazją do samodzielnej pracy z lekturą oraz rozwijania umiejętności współpracy w grupie i odpowiedzialności za powierzone zadanie.

Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”.

Innowacje i projekty czytelnicze w klasie 4

Uczniowie klasy 4 z zaangażowaniem uczestniczyli w projektach czytelniczych i innowacjach realizowanych na lekcjach języka polskiego. Inspiracją były przede wszystkim omawiane na zajęciach lektury obowiązkowe.

W Światowy Dzień Jabłka uczniowie  uczestniczyli w projekcie polegającym na zabawach słownikowo-językowych, którego bohaterem było jabłko. Uczniowie pracowali w grupach. Wykonywali różnorodne zadania: gromadzili określenia do wyrazu „jabłko” , tworzyli rodzinę wyrazów, układali nowe wyrazy z liter wyrazu „jabłko”, wymyślali rymy, itp. Nagrodą dla najlepszej grupy były oczywiście jabłka.

„Niezwykłe przygody pana Kleksa” to kolejny projekt czytelniczy w klasie 4. Uczniowie w formie plakatu prezentowali wybraną przez siebie przygodę bohaterów lektury „Akademia pana Kleksa”. Potem przedstawili kolegom efekty swojej pracy.

Zbiór opowiadań o przygodach Mikołajka posłużył do projektu czytelniczego. Uczniowie indywidualnie czytali wybrane przez siebie opowiadanie. Potem w formie plakatu prezentowali bohaterów opowiadania, miejsce akcji i najważniejsze wydarzenia. Całość wzbogacili elementami graficznymi. Na zakończenie projektu na forum klasy prezentowali efekty swojej pracy.

Niezwykle twórczą i atrakcyjną formą aktywności uczniów było wykonanie lapbooków do lektury „Opowieści z Narnii”. Omawiając na lekcjach kolejne tematy, tworzyli różnorodne notatki dotyczące świata przedstawionego lektury, bohaterów i ich przygód, które potem umieszczali w lapbooku. Całość wzbogacili zdjęciami i własnymi ilustracjami. Powstały prace piękne graficznie i bogate treściowo. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością. Na podsumowanie innowacji zaprezentowali swoje lapbooki na forum klasy.

Legendy polskie stały się inspiracją do kolejnej innowacji. Uczniowie na lekcjach poznali legendy z różnych części Polski, a tym również podanie o powstaniu Marcinkowic. Na tej podstawie wykonali komiksy przedstawiające historię powstania naszej wsi. Atrakcyjną, dającą uczniom wiele radości i satysfakcji formą prezentacji legendy o warszawskim Bazyliszku było przedstawienie teatralne. Uczniowie samodzielnie podzielili się rolami, opracowali dialogi i ruch sceniczny, przygotowali dekoracje, rekwizyty i stroje. Uwieńczeniem ich pracy było wystawienie sztuki „Warszawski Bazyliszek”  przed zaproszonymi kolegami z klas 1-3.

Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”.

Zajęcia świetlicowe

Podczas zajęć świetlicowych dzieci realizowały roczny plan pracy świetlicy. Rozwijały swoje zainteresowania plastyczne, sportowe, literackie, zręcznościowe i umysłowe oraz uczyły się zachowań społecznych. Od kilku miesięcy dały się zainteresować również pozornie nudną rozrywką umysłową, warcabami i szachami. Pierwszy dał się zainteresować szachami Krystian Jargut z oddziału zerowego. Poznał ogólne zasady tej rozrywki, zaczął grać. Powoli do niego dołączały inne dzieci, rozgrywały między sobą pierwsze partie. Podczas gry dzieci wyciszały się, skupiały na planszy, myślały, panowały nad emocjami i przewidywały swoje ruchy i ruchy konkurenta. Mam nadzieję, że o szachach nie zapomną, bo umiejętności, które ćwiczą szachy bardzo im przydadzą się w klasach starszych, a może i podczas turniejów szachowych.

Widomski Tadeusz

Zielona Szkoła - sprawozdanie

Jak co roku, w dniach 07.06.2024 - 16.06.2024 r., uczniowie Szkoły Podstawowej
w Marcinkowicach i uczniowie z Klęczan, w liczbie 53, wraz z opiekunami wzięli udział
w wyjeździe na Zieloną Szkołę.

W pierwszym dniu udaliśmy się do Berlina, gdzie zobaczyliśmy Charlotten Burg, Belleuwe (pałac prezydenta Republiki Niemiec), Raistag, Pomnik Ofiar Holocaustu, Bramę Brandenburską, Unter den Linden i Zamek Królewski. Po południu udaliśmy się nad Morze Bałtyckie do miejsca naszego zakwaterowania - ośrodka „Wrzos” w Łukęcinie. Niedzielę rozpoczęliśmy od udziału we Mszy Świętej w miejscowym kościele, po czym cały dzień spędziliśmy na plaży. Kolejne dni obfitowały „morzem” atrakcji. Zwiedzając Międzyzdroje, wyspę Wolin i Woliński Park Narodowy, odwiedziliśmy Centrum Słowian i Wikingów, Woliński Park Narodowy, w którym zobaczyliśmy Jeziorko Turkusowe i górę Gosań. Będąc w Międzyzdrojach, spacerem przeszliśmy przez molo
i  Aleją Gwiazd, gdzie dzieci z radością dopasowywały swoje ręce do odbitych w chodniku dłoni. Następnie udaliśmy się do Oceanarium, podziwiać morską faunę i florę. We wtorek zwiedziliśmy Kamień Pomorski, podziwiając Katedrę św. Jana Chrzciciela, gotycki Ratusz z kamienicami i Pałac Biskupi, po czym udaliśmy się do miejscowości Trzęsacz, aby zobaczyć ruiny kościoła św. Mikołaja. Zwiedzanie zakończył spacer po plaży w Pobierowie. Dzień piąty naszego pobytu nad morzem był dniem zabaw, integracji i rozgrywek sportowych. Ponadto znalazł się czas również na plażowanie, kąpiel w morzu i konkurs na najciekawszą budowlę z piasku. W czwartek nasze kroki skierowaliśmy w stronę niemieckich nadmorskich kurortów. Podróż rozpoczęliśmy z portu w Świnoujściu, skąd na pokładzie statku wycieczkowego „Adler XI” udaliśmy się do portów Ahlbeck i Heringsdorf. Po spacerze promenadą udaliśmy się na przejażdżkę kołem widokowym, oglądając „z góry” piękno nadmorskich kurortów. Następnie z powrotem wsiedliśmy na pokład naszego statku i wróciliśmy do portu w Świnoujściu na dalsze zwiedzanie miasta. Dzień siódmy, czyli przedostatni dzień naszego pobytu na Zielonej Szkole, był przesiąknięty zawodami i rozgrywkami sportowymi. W tym dniu odbył się również tradycyjny „chrzest morski” dla uczniów, którzy po raz pierwszy odwiedzili polskie morze. W rolę Neptuna i jego żony Prozerpiny wcielili się nauczyciele – p. Robert Cempa i p. Elżbieta Kulig, którzy przyjmowali rozradowanych uczniów w szeregi doświadczonych „wilków morskich”. Po południu miało miejsce pożegnanie z morzem, rozstrzygnięcie wszelkich konkursów, które odbywały się w trakcie pobytu nad morzem i rozdanie nagród dla zwycięzców oraz nagród pocieszenia. Dzień ósmy przeznaczony był na zwiedzanie Poznania. Zobaczyliśmy tam kościół Jezuitów, Zamek Cesarski, Rynek Starego Miasta, wraz z ratuszem. Później udaliśmy się do Kościoła Krwi Chrystusa, a następnie na posiłek do włoskiej pizzerii. Po zakończeniu zwiedzania, późnym popołudniem udaliśmy się w drogę powrotną do Marcinkowic.

 

W trakcie pobytu nad morzem dzieci w ośrodku miały do dyspozycji basen, siłownię, kort tenisowy, boiska do piłki nożnej, siatkówki i koszykówki, trampoliny, ping-ponga. Odbywały się gry i zabawy integracyjne, dyskoteka, ognisko i wiele konkursów. Szczególnym widokiem cieszącym oczy był wschód i zachód słońca, który dzieci wraz z opiekunami podziwiali prawie każdego dnia. Wszyscy miło wspominają wyjazd, nie mogąc doczekać się kolejnego…

 

Opiekunami na zielonej szkole byli: p. Elżbieta Kulig (kierownik), p. Robert Cempa (przewodnik),
p. Marzena Leśniak i ks. Krystian Janiczek. Ze Szkoły Podstawowej w Klęczanach opiekunką była
p. Aneta Wcześny.

 

 

"Bezpiecznie na wsi" - XIV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla dzieci

Już po raz  XIV ruszyła edycja Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego dla Dzieci „Bezpiecznie na wsi mamy, bo o zdrowie dbamy”. Organizatorem wydarzenia jest Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), a Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi sprawuje honorowy patronat nad konkursem.

W konkursie wzięła udział nasza uczennica z klasy IV -WIKTORIA MRÓZ, która otrzymała wyróżnienie. 

Serdecznie gratulujemy!!!

 

Ogólnopolska Kampania Profilaktyczna „Zachowaj Trzeźwy Umysł”

Nasza szkoła od wielu lat uczestniczy w Ogólnopolskiej Kampanii Profilaktycznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. Jej celem jest promowanie konstruktywnych postaw zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży aktywności prospołecznych jako alternatywy wobec wielu zachowań ryzykownych, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.

W 2024 roku projektowi towarzyszyło hasło „Bliżej siebie i innych, z dala od używek”. W ramach działań kampanijnych nauczyciele zorganizowali ze swoimi wychowankami lekcje wychowawcze z wykorzystaniem scenariuszy, filmów i materiałów edukacyjnych oraz kart pracy dostarczonych przez organizatora kampanii, czyli Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych w Poznaniu. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, co to jest samoakceptacja oraz na czym polegają dobre relacje z rówieśnikami i osobami dorosłymi, od których mogą otrzymać pomoc i wsparcie w trudnych sytuacjach. Utrzymywanie dobrych relacji z bliskimi (opiekunami, rodzicami, przyjaciółmi) wymaga szerokich kompetencji emocjonalnych, komunikacyjnych oraz społecznych. 

Finał kampanii w naszej szkole miał miejsce w Dzień Dziecka. Uczniowie w grupach wykonywali plakaty, na których przedstawili swoje rozumienie haseł akcji. Uczniowie klas 4-5 wykonali plakaty na temat „Nie czas na nudę!”, natomiast uczniowie klas 6-8 opracowali temat „Bliżej siebie i innych, z dala od używek!”. Autorzy najciekawszych prac zostali nagrodzeni. I miejsce zajęły zespoły z klas 4, 6 i 8.

Potem zgodnie z założeniami kampanii uczniowie uczestniczyli w zabawach sportowych, które zacieśniały dobre relacje koleżeńskie, zachęcały do współpracy i zdrowej rywalizacji oraz pokazywały, że sport to postawa promująca zdrowy styl życia. Dzieci korzystały również z wielu atrakcji przygotowanych dla nich przez nauczycieli i rodziców, tj. zabawy na dmuchańcu, grupowe zabawy sportowe na świeżym powietrzu, malowanie twarzy, zaplatanie kolorowych warkoczyków, wykonywanie figurek z balonów, fotobudka, ognisko, słodkości i lody.

Na zakończenie Dnia Dziecka nastąpiło podsumowanie konkursów plastycznych i sportowych, wręczenie dyplomów i nagród.

W ramach kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł” uczniowie wzięli udział w konkursach zaproponowanych przez organizatora, tzn. konkursie literacko-plastycznym „Bliżej siebie i innych, z dala od używek!”, konkursie zespołowym na grę planszową oraz konkursie -  wykreślance „Nie czas na nudę!”. Wszystkie prace zostały przesłane do Poznania. Wyniki poznamy jesienią.

Dziękujemy uczniom za aktywny udział w kampanii, nauczycielom za zaangażowanie oraz promowanie wśród uczniów i rodziców założeń projektu. Aktywność twórcza uczniów i nauczycieli była świetną okazją do zacieśniania między nimi dobrych relacji. 

                                                                                  Koordynator kampanii: Irena Szajewska