Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2024-2025
Oficjalnie rozpoczęliśmy nowy rok szkolny!!!
Witamy nowych uczniów i nauczycieli, a wszystkim życzymy roku pełnego przygód, nowych przyjaźni, pasji i sukcesów.
|
Oficjalnie rozpoczęliśmy nowy rok szkolny!!!
Witamy nowych uczniów i nauczycieli, a wszystkim życzymy roku pełnego przygód, nowych przyjaźni, pasji i sukcesów.
|
Z głębokim żalem w sercach żegnamy naszą koleżankę, panią Ewę Piwowar, wieloletniego pracownika naszej szkoły.
Choć odeszła, żyć będzie w naszej pamięci. Cała społeczność szkolna - uczniowie, rodzice i nauczyciele - zapamiętają ją jako osobę oddaną dzieciom i szkole, pracowitą i życzliwą. Żegnaj i spoczywaj w pokoju.
Składamy rodzinie wyrazy szczerego współczucia. Wieczne odpoczywanie racz jej dać Panie...
|
Dnia 21 czerwca 2024r. cała społeczność Szkoły Podstawowej w Marcinkowicach uczestniczyła w uroczystości zakończenia roku szkolnego 2023/2024. Tradycyjnie poprzedzona była Mszą św. w Kościele Parafialnym. Potem w szkole odbyła się część oficjalna: akademia, wręczenie uczniom nagród i dyplomy za osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe. A było ich w tym roku naprawdę wiele. Możemy pochwalić się licznymi osiągnięciami, które są zasługą zdolnych i pracowitych uczniów, ale również nauczycieli zaangażowanych w działalność edukacyjną i wychowawczą. Kliknij w tytuł i czytaj dalej ... |
Dnia 21 czerwca 2023r. uczestniczyliśmy w uroczystości zakończenia roku szkolnego. Tradycyjnie rozpoczęliśmy od Mszy św. w Kościele Parafialnym. Po przejściu do szkoły cała społeczność zgromadziła się w sali gimnastycznej, gdzie obejrzeliśmy program artystyczny na pożegnanie szkoły przygotowany przez uczniów klasy 8 i uczniów klasy 7. W dalszej części uroczystości pani dyrektor Elżbieta Samek wręczyła nagrody uczniom za wysokie wyniki w nauce oraz nagrody za osiągnięcia w konkursach szkolnych, gminnych i ogólnopolskich. Podziękowała również Rodzicom za zaangażowanie i pracę na rzecz naszej szkoły. Wszystkim uczniom i nauczycielom gratulowała sukcesów oraz życzyła udanego i pełnego wrażeń wypoczynku podczas wakacji. |
Klasa pierwsza w roku szkolnym 2023/2024 brała udział w projektach edukacyjnych: Projekty edukacyjne umożliwiają odniesienie wiedzy szkolnej do rzeczywistych zagadnień i problemów, uczą ważnych kompetencji społecznych, jednocześnie są sposobem na zwiększenie motywacji uczniów. Uczniowie wytrwale realizowali zadania zawarte w projektach. |
Małopolski Konkurs Języka Angielskiego. 5 uczniów z klasy VII i VIII wzięło udział w szkolnym etapie Małopolskiego Konkursu Języka Angielskiego. Najlepszy wynik uzyskał Adam Czub z klasy VII, niestety wynik ten nie wystarczył aby uczeń zakwalifikował się do etapu rejonowego. Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego „Galileo” W marcu w naszej szkole odbył się Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego „Galileo”, organizowany przez Centrum Edukacji Szkolnej. W konkursie wzięło udział 26 uczniów z klas IV-VIII. Trzech uczniów otrzymało dyplom laureata: Adam Kumięga – Kl. VI - dyplom laureata – 7 miejsce Karol Budnik – Kl. VI - dyplom laureata – 9 miejsce Adam Czub – Kl. VII - dyplom laureata – 8 miejsce
Pozostałe konkursy językowe: Gminny Konkurs j. angielskiego „English Escape Room” Gminny Konkurs j. angielskiego „ English is Fun” Gminny Konkurs j. angielskiego „ Paper Free English Contest” Za zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu na terenie szkoły była odpowiedzialna nauczycielka języka angielskiego Pani Elżbieta Kulig. |
Na przełomie maja i czerwca odbyły się w naszej szkole konkursy przedmiotowe z języka polskiego. Skierowane były dla uczniów klas 4-8. Organizatorkami konkursów były polonistki – pani Ewa Pajor–Wojsław i pani Irena Szajewska. Dyplomy i nagrody wręczone zostały podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego. Poniżej prezentujemy konkursy i nazwiska zwycięzców: - Szkolny Konkurs o tytuł Mistrza Ortografii: Natalia Piszczek Bartłomiej Smajdor - Szkolny konkurs na najładniejszy zeszyt do języka polskiego: Wiktoria Mróz z kl.4 Magdalena Górowska Oliwia Dyda Zuzanna Czub Maja Froehlich Wiktoria Mróz z kl.6 Izabela Wójs - Szkolny konkurs na najładniejszy zeszyt lektur: Julia Budnik Patryk Myrlak Izabela Wójs Marcelina Morzywołek Mikołaj Uryga Dyplom i nagrodę za wysokie wyniki w Małopolskim Konkursie Języka Polskiego w roku szkolnym 2023/2024 otrzymały: Zuzanna Czub Zofia Kuc. Gratulujemy! |
Uczniowie klasy 5 uczestniczyli w kilku innowacjach i projektach czytelniczych, które realizowali w ramach lekcji języka polskiego. Związane one były głównie z omawianymi na zajęciach lekturami. Powieść „W pustyni i w puszczy” stała się inspiracją do stworzenia gier planszowych Uczniowie pracowali w kilkuosobowych grupach. Wykorzystując znajomość książki, zaprojektowali grę planszową, narysowali ją na kartonie, przygotowali zasady gry w formie instrukcji oraz wykonali dodatkowe elementy potrzebne do gry. Podsumowaniem innowacji była wspólna zabawa, czyli rozgrywki z wykorzystaniem wykonanych gier planszowych. Lektura „W pustyni i w puszczy” posłużyła też do projektu czytelniczego dotyczącego głównych bohaterów. Uczniowie gromadzili materiał słownikowy do charakterystyki postaci. Następnie w formie notatki graficznej prezentowali wybranego bohatera lektury. Atrakcyjna dla uczniów i rozwijająca ich kreatywność była innowacja pedagogiczna polegająca na wykonaniu makiety Placu Broni. Uczniowie na podstawie opisów zamieszczonych w lekturze „Chłopcy z Placu Broni” wykonali makiety. Wykorzystali do tego różnorodne materiały. Powstały niezwykle ciekawe i piękne prace, które każda grupa zaprezentowała na forum klasy. Posłużyły one potem jako wystrój sali. Znajomość mitów greckich wykorzystali uczniowie podczas Klasowego Konkursu Mitologicznego. W 3-osobowych zespołach rozwiązywali różnego typu zadania, np. uzupełniali drzewo genealogiczne greckich bogów, łączyli imiona postaci mitologicznych w pary, rozpoznawali bogów po wyglądzie i atrybutach, tworzyli mitologiczne związki frazeologiczne i wyjaśniali ich znaczenie. Innowacja stała się okazją do utrwalenia wiedzy na temat mitów greckich w atrakcyjnej dla uczniów formie. Długoterminowym projektem czytelniczym pt. „Znam mity greckie” było indywidualne wykonanie przez uczniów graficznych notatek prezentujących bogów i bohaterów z mitologii greckiej. Powstały piękne graficznie i bogate w treści prace. Podsumowaniem projektu była wystawa klasowa prac. Kolejne tematy lektury „Władca Lewawu” uczniowie opracowywali samodzielnie w kilkuosobowych grupach. Zgromadzili potrzebne informacje, a następnie wykonali notatki w formie plakatów. Każda grupa zajęła się innym zagadnieniem. Omówili więc legendę o Nienazwanym, zaprezentowali bohaterów lektury, dokonali porównania Krakowa i Wokarku, przedstawili przygody głównego bohatera – Bartka. Po wykonaniu plakatów poszczególne tematy prezentowane były przez zespół na forum klasy. Udział w projekcie stał się okazją do samodzielnej pracy z lekturą oraz rozwijania umiejętności współpracy w grupie i odpowiedzialności za powierzone zadanie. Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”. |
Uczniowie klasy 4 z zaangażowaniem uczestniczyli w projektach czytelniczych i innowacjach realizowanych na lekcjach języka polskiego. Inspiracją były przede wszystkim omawiane na zajęciach lektury obowiązkowe. W Światowy Dzień Jabłka uczniowie uczestniczyli w projekcie polegającym na zabawach słownikowo-językowych, którego bohaterem było jabłko. Uczniowie pracowali w grupach. Wykonywali różnorodne zadania: gromadzili określenia do wyrazu „jabłko” , tworzyli rodzinę wyrazów, układali nowe wyrazy z liter wyrazu „jabłko”, wymyślali rymy, itp. Nagrodą dla najlepszej grupy były oczywiście jabłka. „Niezwykłe przygody pana Kleksa” to kolejny projekt czytelniczy w klasie 4. Uczniowie w formie plakatu prezentowali wybraną przez siebie przygodę bohaterów lektury „Akademia pana Kleksa”. Potem przedstawili kolegom efekty swojej pracy. Zbiór opowiadań o przygodach Mikołajka posłużył do projektu czytelniczego. Uczniowie indywidualnie czytali wybrane przez siebie opowiadanie. Potem w formie plakatu prezentowali bohaterów opowiadania, miejsce akcji i najważniejsze wydarzenia. Całość wzbogacili elementami graficznymi. Na zakończenie projektu na forum klasy prezentowali efekty swojej pracy. Niezwykle twórczą i atrakcyjną formą aktywności uczniów było wykonanie lapbooków do lektury „Opowieści z Narnii”. Omawiając na lekcjach kolejne tematy, tworzyli różnorodne notatki dotyczące świata przedstawionego lektury, bohaterów i ich przygód, które potem umieszczali w lapbooku. Całość wzbogacili zdjęciami i własnymi ilustracjami. Powstały prace piękne graficznie i bogate treściowo. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością. Na podsumowanie innowacji zaprezentowali swoje lapbooki na forum klasy. Legendy polskie stały się inspiracją do kolejnej innowacji. Uczniowie na lekcjach poznali legendy z różnych części Polski, a tym również podanie o powstaniu Marcinkowic. Na tej podstawie wykonali komiksy przedstawiające historię powstania naszej wsi. Atrakcyjną, dającą uczniom wiele radości i satysfakcji formą prezentacji legendy o warszawskim Bazyliszku było przedstawienie teatralne. Uczniowie samodzielnie podzielili się rolami, opracowali dialogi i ruch sceniczny, przygotowali dekoracje, rekwizyty i stroje. Uwieńczeniem ich pracy było wystawienie sztuki „Warszawski Bazyliszek” przed zaproszonymi kolegami z klas 1-3. Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”. |
Podczas zajęć świetlicowych dzieci realizowały roczny plan pracy świetlicy. Rozwijały swoje zainteresowania plastyczne, sportowe, literackie, zręcznościowe i umysłowe oraz uczyły się zachowań społecznych. Od kilku miesięcy dały się zainteresować również pozornie nudną rozrywką umysłową, warcabami i szachami. Pierwszy dał się zainteresować szachami Krystian Jargut z oddziału zerowego. Poznał ogólne zasady tej rozrywki, zaczął grać. Powoli do niego dołączały inne dzieci, rozgrywały między sobą pierwsze partie. Podczas gry dzieci wyciszały się, skupiały na planszy, myślały, panowały nad emocjami i przewidywały swoje ruchy i ruchy konkurenta. Mam nadzieję, że o szachach nie zapomną, bo umiejętności, które ćwiczą szachy bardzo im przydadzą się w klasach starszych, a może i podczas turniejów szachowych. Widomski Tadeusz |