Zielona Szkoła - sprawozdanie

Jak co roku, w dniach 07.06.2024 - 16.06.2024 r., uczniowie Szkoły Podstawowej
w Marcinkowicach i uczniowie z Klęczan, w liczbie 53, wraz z opiekunami wzięli udział
w wyjeździe na Zieloną Szkołę.

W pierwszym dniu udaliśmy się do Berlina, gdzie zobaczyliśmy Charlotten Burg, Belleuwe (pałac prezydenta Republiki Niemiec), Raistag, Pomnik Ofiar Holocaustu, Bramę Brandenburską, Unter den Linden i Zamek Królewski. Po południu udaliśmy się nad Morze Bałtyckie do miejsca naszego zakwaterowania - ośrodka „Wrzos” w Łukęcinie. Niedzielę rozpoczęliśmy od udziału we Mszy Świętej w miejscowym kościele, po czym cały dzień spędziliśmy na plaży. Kolejne dni obfitowały „morzem” atrakcji. Zwiedzając Międzyzdroje, wyspę Wolin i Woliński Park Narodowy, odwiedziliśmy Centrum Słowian i Wikingów, Woliński Park Narodowy, w którym zobaczyliśmy Jeziorko Turkusowe i górę Gosań. Będąc w Międzyzdrojach, spacerem przeszliśmy przez molo
i  Aleją Gwiazd, gdzie dzieci z radością dopasowywały swoje ręce do odbitych w chodniku dłoni. Następnie udaliśmy się do Oceanarium, podziwiać morską faunę i florę. We wtorek zwiedziliśmy Kamień Pomorski, podziwiając Katedrę św. Jana Chrzciciela, gotycki Ratusz z kamienicami i Pałac Biskupi, po czym udaliśmy się do miejscowości Trzęsacz, aby zobaczyć ruiny kościoła św. Mikołaja. Zwiedzanie zakończył spacer po plaży w Pobierowie. Dzień piąty naszego pobytu nad morzem był dniem zabaw, integracji i rozgrywek sportowych. Ponadto znalazł się czas również na plażowanie, kąpiel w morzu i konkurs na najciekawszą budowlę z piasku. W czwartek nasze kroki skierowaliśmy w stronę niemieckich nadmorskich kurortów. Podróż rozpoczęliśmy z portu w Świnoujściu, skąd na pokładzie statku wycieczkowego „Adler XI” udaliśmy się do portów Ahlbeck i Heringsdorf. Po spacerze promenadą udaliśmy się na przejażdżkę kołem widokowym, oglądając „z góry” piękno nadmorskich kurortów. Następnie z powrotem wsiedliśmy na pokład naszego statku i wróciliśmy do portu w Świnoujściu na dalsze zwiedzanie miasta. Dzień siódmy, czyli przedostatni dzień naszego pobytu na Zielonej Szkole, był przesiąknięty zawodami i rozgrywkami sportowymi. W tym dniu odbył się również tradycyjny „chrzest morski” dla uczniów, którzy po raz pierwszy odwiedzili polskie morze. W rolę Neptuna i jego żony Prozerpiny wcielili się nauczyciele – p. Robert Cempa i p. Elżbieta Kulig, którzy przyjmowali rozradowanych uczniów w szeregi doświadczonych „wilków morskich”. Po południu miało miejsce pożegnanie z morzem, rozstrzygnięcie wszelkich konkursów, które odbywały się w trakcie pobytu nad morzem i rozdanie nagród dla zwycięzców oraz nagród pocieszenia. Dzień ósmy przeznaczony był na zwiedzanie Poznania. Zobaczyliśmy tam kościół Jezuitów, Zamek Cesarski, Rynek Starego Miasta, wraz z ratuszem. Później udaliśmy się do Kościoła Krwi Chrystusa, a następnie na posiłek do włoskiej pizzerii. Po zakończeniu zwiedzania, późnym popołudniem udaliśmy się w drogę powrotną do Marcinkowic.

W trakcie pobytu nad morzem dzieci w ośrodku miały do dyspozycji basen, siłownię, kort tenisowy, boiska do piłki nożnej, siatkówki i koszykówki, trampoliny, ping-ponga. Odbywały się gry i zabawy integracyjne, dyskoteka, ognisko i wiele konkursów. Szczególnym widokiem cieszącym oczy był wschód i zachód słońca, który dzieci wraz z opiekunami podziwiali prawie każdego dnia. Wszyscy miło wspominają wyjazd, nie mogąc doczekać się kolejnego…

Opiekunami na zielonej szkole byli: p. Elżbieta Kulig (kierownik), p. Robert Cempa (przewodnik),
p. Marzena Leśniak i ks. Krystian Janiczek. Ze Szkoły Podstawowej w Klęczanach opiekunką była