Uczniowie klasy 5 uczestniczyli w kilku innowacjach i projektach czytelniczych, które realizowali w ramach lekcji języka polskiego. Związane one były głównie z omawianymi na zajęciach lekturami. Powieść „W pustyni i w puszczy” stała się inspiracją do stworzenia gier planszowych Uczniowie pracowali w kilkuosobowych grupach. Wykorzystując znajomość książki, zaprojektowali grę planszową, narysowali ją na kartonie, przygotowali zasady gry w formie instrukcji oraz wykonali dodatkowe elementy potrzebne do gry. Podsumowaniem innowacji była wspólna zabawa, czyli rozgrywki z wykorzystaniem wykonanych gier planszowych. Lektura „W pustyni i w puszczy” posłużyła też do projektu czytelniczego dotyczącego głównych bohaterów. Uczniowie gromadzili materiał słownikowy do charakterystyki postaci. Następnie w formie notatki graficznej prezentowali wybranego bohatera lektury. Atrakcyjna dla uczniów i rozwijająca ich kreatywność była innowacja pedagogiczna polegająca na wykonaniu makiety Placu Broni. Uczniowie na podstawie opisów zamieszczonych w lekturze „Chłopcy z Placu Broni” wykonali makiety. Wykorzystali do tego różnorodne materiały. Powstały niezwykle ciekawe i piękne prace, które każda grupa zaprezentowała na forum klasy. Posłużyły one potem jako wystrój sali. Znajomość mitów greckich wykorzystali uczniowie podczas Klasowego Konkursu Mitologicznego. W 3-osobowych zespołach rozwiązywali różnego typu zadania, np. uzupełniali drzewo genealogiczne greckich bogów, łączyli imiona postaci mitologicznych w pary, rozpoznawali bogów po wyglądzie i atrybutach, tworzyli mitologiczne związki frazeologiczne i wyjaśniali ich znaczenie. Innowacja stała się okazją do utrwalenia wiedzy na temat mitów greckich w atrakcyjnej dla uczniów formie. Długoterminowym projektem czytelniczym pt. „Znam mity greckie” było indywidualne wykonanie przez uczniów graficznych notatek prezentujących bogów i bohaterów z mitologii greckiej. Powstały piękne graficznie i bogate w treści prace. Podsumowaniem projektu była wystawa klasowa prac. Kolejne tematy lektury „Władca Lewawu” uczniowie opracowywali samodzielnie w kilkuosobowych grupach. Zgromadzili potrzebne informacje, a następnie wykonali notatki w formie plakatów. Każda grupa zajęła się innym zagadnieniem. Omówili więc legendę o Nienazwanym, zaprezentowali bohaterów lektury, dokonali porównania Krakowa i Wokarku, przedstawili przygody głównego bohatera – Bartka. Po wykonaniu plakatów poszczególne tematy prezentowane były przez zespół na forum klasy. Udział w projekcie stał się okazją do samodzielnej pracy z lekturą oraz rozwijania umiejętności współpracy w grupie i odpowiedzialności za powierzone zadanie. Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”. |