Uczniowie klasy 4 z zaangażowaniem uczestniczyli w projektach czytelniczych i innowacjach realizowanych na lekcjach języka polskiego. Inspiracją były przede wszystkim omawiane na zajęciach lektury obowiązkowe. W Światowy Dzień Jabłka uczniowie uczestniczyli w projekcie polegającym na zabawach słownikowo-językowych, którego bohaterem było jabłko. Uczniowie pracowali w grupach. Wykonywali różnorodne zadania: gromadzili określenia do wyrazu „jabłko” , tworzyli rodzinę wyrazów, układali nowe wyrazy z liter wyrazu „jabłko”, wymyślali rymy, itp. Nagrodą dla najlepszej grupy były oczywiście jabłka. „Niezwykłe przygody pana Kleksa” to kolejny projekt czytelniczy w klasie 4. Uczniowie w formie plakatu prezentowali wybraną przez siebie przygodę bohaterów lektury „Akademia pana Kleksa”. Potem przedstawili kolegom efekty swojej pracy. Zbiór opowiadań o przygodach Mikołajka posłużył do projektu czytelniczego. Uczniowie indywidualnie czytali wybrane przez siebie opowiadanie. Potem w formie plakatu prezentowali bohaterów opowiadania, miejsce akcji i najważniejsze wydarzenia. Całość wzbogacili elementami graficznymi. Na zakończenie projektu na forum klasy prezentowali efekty swojej pracy. Niezwykle twórczą i atrakcyjną formą aktywności uczniów było wykonanie lapbooków do lektury „Opowieści z Narnii”. Omawiając na lekcjach kolejne tematy, tworzyli różnorodne notatki dotyczące świata przedstawionego lektury, bohaterów i ich przygód, które potem umieszczali w lapbooku. Całość wzbogacili zdjęciami i własnymi ilustracjami. Powstały prace piękne graficznie i bogate treściowo. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością. Na podsumowanie innowacji zaprezentowali swoje lapbooki na forum klasy. Legendy polskie stały się inspiracją do kolejnej innowacji. Uczniowie na lekcjach poznali legendy z różnych części Polski, a tym również podanie o powstaniu Marcinkowic. Na tej podstawie wykonali komiksy przedstawiające historię powstania naszej wsi. Atrakcyjną, dającą uczniom wiele radości i satysfakcji formą prezentacji legendy o warszawskim Bazyliszku było przedstawienie teatralne. Uczniowie samodzielnie podzielili się rolami, opracowali dialogi i ruch sceniczny, przygotowali dekoracje, rekwizyty i stroje. Uwieńczeniem ich pracy było wystawienie sztuki „Warszawski Bazyliszek” przed zaproszonymi kolegami z klas 1-3. Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”. |